Księga CRPG – dekady cyfrowych przygód w jednym miejscu
Chciałbym Wam dzisiaj zaprezentować najnowsze dzieło w katalogu wydawnictwa Gamebook, które trafiło w moje ręce kilka dni temu. Księga CRPG to z wielu względów wyjątkowa publikacja, która zgłębia fascynującą historię komputerowych gier fabularnych (RPG) na przestrzeni lat 1975–2019. Książka stanowi polską adaptację międzynarodowego hitu The CRPG Book, stworzonego przez Felipe Pepego i zespół 167 wolontariuszy – a byli to twórcy gier, dziennikarze i miłośnicy gatunku z całego świata. Projekt powstawał przez wiele lat jako społecznościowa inicjatywa, pierwotnie zapoczątkowana na forum RPG Codex.
Książka Konsole do gier 2.0 Data publikacji: Październik 2023 |
|
Książka Almanach: Gry przygodowe Point and Click Data publikacji: Maj 2024 |
Pierwsza wersja książki była cyfrową publikacją udostępnioną w 2018 roku, lecz ogromny sukces zainspirował twórców do wydania jej w formie fizycznej. Obecna, rozszerzona edycja (obejmująca 684 strony) jest polską wersją książki wydawnictwa Bitmap Books. Warto zaznaczyć, że cały przychód ze sprzedaży polskiej edycji wspiera cele charytatywne, takie jak program Pajacyk prowadzony przez Polską Akcję Humanitarną.
W gruncie rzeczy książka jest encyklopedią zawierającą ponad 450 gier RPG, blisko 2000 ilustracji oraz liczne wypowiedzi twórców i sporo ciekawostek. To efekt wielomiesięcznych prac zespołu, który musiał zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, m.in. uzyskaniem licencji od wydawnictwa Bitmap Books i autora oryginalnej wersji, Felipe Pepego. Prace nad tłumaczeniem prowadził Daniel Kłosiński, później wspierany przez Miłosza Szuberta. Projekt przeszedł przez długi proces redakcji, składu i wielostopniowej korekty. Dzięki zaangażowaniu wielu osób udało się stworzyć profesjonalne wydanie, które trafiło do polskich czytelników. To jeden z największych projektów, w jaki zaangażowany był zespół Gamebook.
Na szczególną uwagę zasługuje staranność wydania – wysokiej jakości kredowy papier, twarda oprawa z tłoczeniami i tasiemka na zakładkę czynią z książki istny eksponat, który pięknie prezentuje się w domowej biblioteczce. W dodatku książka to prawdziwa encyklopedia wiedzy o grach RPG, zawierająca:
- Opisy ponad 450 gier, od klasyków jak Ultima i Fallout po serię Gothic i Wiedźmin.
- Przegląd nieudanych projektów i fanowskich gier, które nigdy nie trafiły na rynek.
- Analizę rynków azjatyckich (koreańskiego, chińskiego, japońskiego).
- 2000 ilustracji, w tym grafiki z gier, okładki i zrzuty ekranu.
- Wypowiedzi twórców i ciekawostki.
Księga CRPG to dzieło unikalne, łączące głęboką analizę z miłością do gatunku RPG. Każda strona przesiąknięta jest pasją, przywołując wspomnienia fanów gier i wprowadzając nowych odbiorców w ich bogatą historię. Książka nie tylko dokumentuje rozwój technologii i kreatywności, ale też przypomina, jak gry RPG odzwierciedlają ludzkie marzenia o przygodzie i eksploracji. To nie tylko lektura, ale i piękny prezent dla każdego miłośnika gier. Przez swoją rozległość i różnorodność, stała się jednym z najważniejszych opracowań o grach komputerowych na świecie.
Księga CRPG to wyjątkowa publikacja dla fanów gier RPG, będąca nie tylko źródłem wiedzy o historii gatunku, ale także dowodem pasji i zaangażowania twórców. Jej wydanie było skomplikowanym procesem, który wymagał współpracy międzynarodowej i zaawansowanych prac redakcyjnych. Książka jest zarówno imponującym dziełem merytorycznym, jak i estetycznym, a jej powstanie pokazuje, jak wiele można osiągnąć dzięki determinacji i pasji.
Księga CRPG jest dostępna w cenie 179,90 zł na ksiegacrpg.pl i według mnie stanowi świetny prezent dla każdego fana gatunku.
Może dołączysz do dyskusji?
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy, możesz być pierwszy!