Z cyklu Wspomnienia Gracza #25 – American McGee’s Alice
Na przestrzeni lat miałem przyjemność zagrać w tytuły, które z biegiem czasu stały się kultowe i ponadczasowe, a sam miło wspominam je po dziś dzień. Nasz cykl Wspomnienia Gracza spróbuje przywołać magię tamtych czasów oraz nieco odświeżyć pamięć o tych produkcjach.
Tytuł gry: American McGee’s Alice
Pierwszy raz zagrałem: lipiec 2006 roku
American McGee’s Alice to kultowa gra komputerowa z 2000 roku, która zyskała uznanie dzięki unikalnemu podejściu do klasycznej powieści autorstwa Lewisa Carrolla. Jak można wywnioskować po tytule, twórcą jest sam American McGee – były pracownik studia Id Software, który zasłużył się jako programista i projektant przy tak kultowych seriach jak Doom i Quake. Jego umiejętności w tworzeniu gier akcji, jak również kreatywna wizja, szybko przyniosły mu uznanie w branży. American McGee’s Alice przenosi nas do mrocznego i psychodelicznego świata, który jest znacznie bardziej przerażający niż cokolwiek, co można znaleźć w oryginalnej, książkowej fabule.
Historia gry zaczyna się tam, gdzie kończy się oryginalna opowieść Lewisa Carrolla. Po tragicznym pożarze w którym giną rodzice Alicji, dziewczynka zostaje zamknięta w szpitalu psychiatrycznym. Walcząc z traumą i poczuciem winy, ponownie trafia do Krainy Czarów, która teraz stała się groteskowym i przerażającym odbiciem jej własnego umysłu. To znana z książkowego oryginału miejsce, które pełne było dziwacznych postaci i surrealistycznych krajobrazów – zostało przekształcone w mroczny i pełen niebezpieczeństw świat. W dodatku wszystkie obecne tam postacie stały się bezwzględnymi odbiciami samych siebie. Alicja musi więc stawić czoła swoim lękom i pokonać Królową Kier, która przejęła władzę nad Krainą Czarów.
Osadzona w perspektywie trzeciej osoby rozgrywka łączy elementy zręcznościowe z zagadkami logicznymi. Gracz kontroluje tytułową Alicję, która przemierza różnorodne etapy, walcząc z wrogami i rozwiązując łamigłówki. Zdobyte w trakcie gry bronie są niezwykle kreatywne i wpisują się w surrealistyczny charakter tej produkcji. Tytuł ten wyróżnia się nie tylko oryginalnym podejściem do znanej opowieści, ale także wyjątkowym stylem artystycznym i mroczną atmosferą. Grafika stworzona na silniku id Tech 3 (znanego z gier takich jak Quake III Arena) – została przekształcona, by pasować do wyjątkowej wizji twórców. Mroczne tła, psychodeliczne krajobrazy i przerażające projekty postaci tworzą niepowtarzalny klimat. American McGee’s Alice to mroczna podróż do krainy czarów, która na długo zostaje w pamięci.
Gra doczekała się kontynuacji w postaci Alice: Madness Returns wydanej w 2011 roku. Akcja dzieje się kilka lat po wydarzeniach z pierwszej gry. Alicja opuszcza szpital psychiatryczny, ale nadal jest nawiedzana przez traumatyczne wspomnienia. Jej podróż do Londynu szybko przeradza się w powrót do Krainy Czarów, gdzie musi zmierzyć się z nowymi, jeszcze bardziej groteskowymi wyzwaniami. Twórcy zdecydowali się na rozbudowanie mechaniki oraz elementów platformowych. Gra zawiera także liczne zagadki logiczne i sekwencje zręcznościowe, które urozmaicają rozgrywkę. Styl artystyczny kontynuuje tradycję mrocznego surrealizmu – z jeszcze bardziej skomplikowanymi i psychodelicznymi krajobrazami, które podkreślają stan umysłu Alicji.
Z kolei Alice: Asylum, to niedoszła trzecia odsłona serii. Gra miała być prequelem, zgłębiającym traumatyczne dzieciństwo Alicji i jej pierwsze kroki w mrocznej Krainie Czarów. American McGee stworzył wstępną dokumentację gry oraz zebrał społeczność fanów wokół projektu, finansując go częściowo przez platformę Patreon. Niestety w 2023 roku ogłoszono, że posiadające prawa do marki studio Electronic Arts – nie zdecydowało się na wsparcie produkcji, co zakończyło prace nad Alice: Asylum. Zarówno American McGee’s Alice, jak i Alice: Madness Returns zyskały kultowy status wśród graczy na całym świecie. Gry te wyróżniają się unikalnym połączeniem znanej historii z mrocznym, psychologicznym horrorem, oferując świeże spojrzenie na klasyczną historię. Twórcy zdołali połączyć głęboką fabułę z wymagającą rozgrywką, tworząc jednocześnie unikalną estetykę, która nadal zachwyca fanów gatunku.
Mroczny świat Alicji w Krainie Czarów, który stworzył American McGee to doskonały przykład na to, jak gry mogą przekształcać znane motywy literackie w nowe, oryginalne formy. Dodatkowo eksplorując złożone tematy psychologiczne i emocjonalne, oferując jednocześnie angażującą i wciągającą rozgrywkę.
Polecam moda VorpalFix v.1.1.0 bo naprawia sporo błędów z wersji zremasterowenej, czyli tej wchodzącej w skład edycji Complete wydanej razem z drugą częścią gry… Obecnie trudno dostepnej :/ Oby Electronic Arts w końcu się ogarnęło i wydało pełnoprawny remaster pierwszej części.